کد مطلب:189026 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:132

ثواب زیارت باقر العلوم
قرآن نگرها را هماره به سمت عترت و ذریه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم متوجه ساخته است. مسلمانان باید نسبت به عترت محبت و مودت داشته و از اندیشه و رفتار آنان پیام و الگو بگیرند، قل لا اسئلكم علیه اجرا الا المودة فی القربی. [1] «به مردم بگو من مزد رسالت جز مودت به «ذوالقربی» را مطالبه نمی نمایم.» رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نیز بر این مهم پافشاری نموده است و مردم را هماره به سمت و سوی ذریه و عترت خویش فراخوانده است. نتیجه این رویكرد نیز به خود مردم بازگشت دارد، كه از رهنمون عترت بهره مند می شوند.

نكته حایز اهمیت دیگر این كه توجه به عترت اختصاص به زمان زندگی آنان ندارد. بلكه بعد از رحلت آنان نیز مزار آنان مورد توجه علاقه مندان است. بر این مهم، رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم مسلمانان را ترغیب نمودند كه بعد از رحلت اهل بیت (ع) نیز، پیروان آنان نباید ایشان را فراموش كنند. ثواب زیارت هر كدام از ذریه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم (عترت) را همانند ثواب زیارت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بیان نموده اند. امام صادق علیه السلام: ما لمن زار احدا منكم قال كمن زار رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم. [2] «برای كسی كه به زیارت یكی از شما موفق شود، چه پاداشی منظور شده است؛ امام در پاسخ فرمودند، پاداش زیارت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم».

از زبان باقر العلوم علیه السلام در این باره این گونه روایت آمده است، كه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: من زارنی او زار احدا من ذریتی زرته یوم القیمة فانقذته من اهوالها. [3] «هر كس مرا یا یكی از ذریه مرا (عترت) زیارت كند، من در قیامت او را زیارت خواهم نمود و وی را از هراس های قیامت نجات خواهم داد».



[ صفحه 266]




[1] شوري، 23.

[2] رسائل، ج 10، ص 426.

[3] كامل الزيارات، ص 40، وسائل الشيعه، ج 10، ص 259.